Netnographic Study of Instagram Advertising as a Promotional Media in Building the Image of Culinary Tourism

Authors

  • Dhiya’u Shidiqy Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri, Indonesia
  • Misbakhul Khaer Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Muhammadiyah Tulungagung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54956/eksyar.v11i1.609

Keywords:

Instagram Ads, Promotion Media, Culinary Tour

Abstract

This research is to find out and explain the use of Instagram as a promotional medium for Culinary Tourism in Kediri. This research is a qualitative descriptive study. This type of research uses netnographic studies. The research object is culinary tourism advertisements promoted on the Instagram account @kulinerkediri.id during December 2023. The research results show that the Instagram account @kulinerkediri.id is a medium that is able to provide information and references for culinary tourism destinations in Kediri with advertising posts that attract the attention of the public. The research results also show that the existence of @kulinerkediri.id as a promotional media also contributes to building the image of Culinary Tourism in Kediri Raya.

 

References

Ahdiat, A. (2022). Daftar Media Sosial dengan Jangkauan Iklan Tertinggi di Dunia. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/02/07/daftar-media-sosial-dengan-jangkauan-iklan-tertinggi-di-dunia

Alini, & Indrawati. (2018). Efektifitas Promosi Kesehatan Melalui Audio Visual Dan Leaflet Tentang SaDaRi (Pemeriksan Payudara Sendiri) Terhadap Peningkatan Pengetahuan Remaja Putri Tentang SaDaRi Di SMAN 1 Kampar Tahuan 2018. Jurnal Ners Universitas Pahlawan, 2(2), 1–9. https://doi.org/10.31004/jn.v2i2.187

Angelia, D. (2022). Usaha Kuliner di Indonesia dalam Bingkai Statistik. GoodStats. https://goodstats.id/article/lebih-dari-10000-usaha-kuliner-ada-di-indonesia-bagaimana-statistiknya-OTIU5

Annur, C. M. (2022). Liburan Akhir Tahun, Banyak Orang Pilih Wisata Alam. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/12/19/liburan-akhir-tahun-banyak-orang-pilih-wisata-alam

Annur, C. M. (2023a). Jumlah Pengguna Internet Global Tembus 5,16 Miliar Orang pada Januari 2023. Databooks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/02/03/jumlah-pengguna-internet-global-tembus-516-miliar-orang-pada-januari-2023

Annur, C. M. (2023b). Pengguna Internet di Indonesia Tembus 213 Juta Orang hingga Awal 2023. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/09/20/pengguna-internet-di-indonesia-tembus-213-juta-orang-hingga-awal-2023

Armavillia, K. E. (2023). 10 Negara Dengan Pengguna Instagram Terbanyak 2023. GoodStats. https://data.goodstats.id/statistic/10-negara-dengan-pengguna-instagram-terbanyak-2023-URmtS

Handini, V. A. (2018). Manifestasi Realitas Simbolik Pada Komunitas Bercadar (Analisis Netnografi Pada Komunitas WhatsApp Bercadar Di Wilayah Jabodetabek). Mediakom: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 238–249. http://dx.doi.org/10.35760/mkm.2018.v2i2.1895

Hendrawan, H., Mm, S., Utomo, S., Santosa, S., Novianti, R., Gici, S., Majalengka, U., Tinggi, S., Ekonomi, I., Surabaya, I., Dharma, U., Kunci, K., Umkm, Sosialisasi, M., & Sosial. (2023). Utilization Social Media for MSME Development. KREATIF Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 3(4), 8. https://doi.org/10.55606/kreatif.v3i2.2144

Hendriyani, I. G. A. D. (2023). Siaran Pers : Menparekraf Apresiasi The Heritage by Novotel Samator Hadirkan Wisata Kuliner Baru di Surabaya. Kemenparekraf.Go.Id. https://kemenparekraf.go.id/berita/siaran-pers-menparekraf-apresiasi-the-heritage-by-novotel-samator-hadirkan-wisata-kuliner-baru-di-surabaya

Ikhwan, A. (2021). Metode Penelitian Dasar (Mengenal Model Penelitian dan Sistematikanya). Tulungagung: STAI Muhammadiyah Tulungagung.

Ismoyo, M. N., Fahriawan, M. R., & Zakia, N. (2019). Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Online Seller di Bandung Memilih Instagram Sebagai Media Promosi. Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar, 10(1). https://doi.org/10.35313/irwns.v10i1.1492

Kozinets, R. V. (2019). Netnography: Doing Etnographic Research Online. Sage Publications.

Kusnandar, V. B. (2022). Pengguna Internet Indonesia Peringkat ke-3 Terbanyak di Asia. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/10/14/pengguna-internet-indonesia-peringkat-ke-3-terbanyak-di-asia

Leasfita, A., Ainiah, H., & Prajanti, E. R. B. (2023). Instagram As Buttonscarves Marketing Communication Media In Building Brand Image. International Journal of Education, Information Technology, and Others, 6(1), 10–18. https://doi.org/10.5281/zenodo.7556557

Liang, S., & Lai, I. (2022). Tea tourism: Designation of origin brand image, destination image, and visit intention. Journal of Vacation Marketing, 29(3), 135676672210999. https://doi.org/10.1177/13567667221099952

Mahardika, R. D., & Farida, F. (2019). Pengungkapan Diri Pada Instagram Instastory. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies), 3(1), 101. https://doi.org/10.25139/jsk.v3i1.774

Mbira, C. (2024). Effect of Destination Image on Tourist Satisfaction and Destination Loyalty: A Study of Ecotourism Destinations in Uganda. Journal of Hospitality and Tourism, 4(1), 35–45. https://doi.org/10.47672/jht.1977

Moleong, L. J. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulianingsih, M., Nabila, F., & Iftikhar, G. F. (2022). Social Media and Culinary: Analysis of @jktfoodbang as A Culinary Recommendation Platform. COMMENTATE: Journal of Communication Management, 3(1), 7–22. https://doi.org/10.37535/103003120222

Nyoman, I. N. A., Mudana, I., Ariningsih, K., & Tantri Pramawati, I. D. (2020). Visualisasi Buku Kepariwisataan Dan Persoalan Filsafat Ilmu Terapan Pariwisata. Jurnal Nawala Visual, 2(2), 27–34. https://doi.org/10.35886/nawalavisual.v2i2.111

Pahlevi, R. (2021). Jangkauan Iklan Instagram di Indonesia Terbesar Keempat di Dunia. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/11/17/jangkauan-iklan-instagram-di-indonesia-terbesar-keempat-di-dunia

Rizaty, M. A. (2021). Inilah Negara Pengguna Instagram Terbanyak, Indonesia Urutan Berapa? Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/08/03/inilah-negara-pengguna-instagram-terbanyak-indonesia-urutan-berapa

Sagala, A. (2024). Analisis Pilar Pembangunan Pariwisata Berkelanjutan di Taman Nasional Ujung Kulon, Indonesia. Jurnal Akademi Pariwisata Medan, 11(2). https://doi.org/10.36983/japm.v11i2.452

Syaharani, M. (2023). 10 Negara Dengan Pengguna Smartphone Terbanyak Di Dunia, Indonesia Masuk Daftar! GoodStats. https://goodstats.id/article/10-negara-dengan-pengguna-smartphone-terbanyak-di-dunia-indonesia-masuk-daftar-fDv25

Wiyono, B., E. Kusuma, H., Tampubolon, A., & Ardhyanto, A. (2018). Korespondensi antara Motivasi dan Jenis Wisata. Jurnal Lingkungan Binaan Indonesia, 7(2), 74–80. https://doi.org/10.32315/jlbi.7.2.74

Yonatan, A. Z. (2024). 5 Aplikasi Media Sosial dengan Performansi Terbaik 2023. GoodStats. https://data.goodstats.id/statistic/5-aplikasi-media-sosial-dengan-performansi-terbaik-2023-dk0vO

Downloads

Published

2024-06-02