Optimisation of Multipurpose Financing Services at Islamic Banks
DOI:
https://doi.org/10.54956/eksyar.v11i2.617Keywords:
Services Optimization, Multipurpose Financing, Bank SyariahAbstract
This study aims to analyse the performance of multipurpose financing services at PT. Bank Sumut Syariah KCP Lubuk Pakam, formulate a strategy for optimising multipurpose financing services and recommend implementing a strategy for optimising multipurpose financing services. This study uses a qualitative approach with a field research type. This study identified that the main factors influencing PMG service performance include service digitalisation, improving customer service, loyalty programs, and effective marketing strategies. Service digitalisation, such as developing user-friendly mobile applications and informative websites, is essential to facilitate customer access and transaction management. In addition, improving customer service through a 24/7 call centre and using AI chatbots can increase customer satisfaction with fast and informative responses.
References
Agustian, H., Purwitasari, I., & Fathurrijal, F. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Menarik Minat Konsumen Untuk Menggunakan Jasa Pembiayaan Multiguna Bess Finance Di Kota Baturaja. Jurnal Publisitas, 7(2), 64–71. https://doi.org/10.37858/publisitas.v7i2.40
Andika, M., & Rosyadi, M. (2020). Implementasi Akad Murabahah dalam Pembiayaan Produktif pada KSPPS BMT NU Jombang. JIES : Journal of Islamic Economics Studies, 1(3), 134–147. https://doi.org/10.33752/jies.v1i3.239
Astri, A., & Indra, A. (2023). Analisis Penerapan Prinsip 5C Pada Pembiayaan Multiguna dengan Akad Murabahah Di PT. Bank Sumut Kantor Cabang Pembantu Syariah Marelan Raya. Trending: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi, 2(1), 91–104. https://doi.org/10.30640/trending.v2i1.1914
Chairunisyah, A., Ramadhani, S., & Nasution, J. (2023). Analisis Pencapaian Maqashid Syariah Pada Produk Simpanan Tabungan Haji (Studi Kasus Pada PT. Bank Syariah Indonesia KCP Kota Tebing Tinggi Sumut). EKOMA : Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, 2(2), 354–374. https://doi.org/10.56799/ekoma.v2i2.1486
Dani, A., & Suppa, R. (2021). Strategi Optimalisasi Program Mobile Pusat Layanan Internet Kecamatan (M-Plik) Di Kota Palopo. PENA TEKNIK: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Teknik, 4(2), 100. https://doi.org/10.51557/pt_jiit.v4i2.589
Delima, I., Salsabil, L., & Widyatari, D. (2022). Penerapan Strategi Komunikasi Pemasaran Pelaku Usaha Mikro Makanan Ringan Dalam Menarik Minat Beli Konsumen (Studi Kasus pada Gipang Lestari di Kecamatan Citangkil Kota Cilegon). EKONOMI BISNIS, 28(1), 1–12. https://doi.org/10.33592/jeb.v28i01.1843
Fitriyanto, I., Kurniawan, Y., & Maknunah, J. (2023). Pembuatan Trainer Kelistrikan Sepeda Motor Untuk Program Studi Teknik dan Bisnis Sepeda Motor SMK Yapin Kertasemaya, Indramayu. Mitra Akademia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(3), 395–399. https://doi.org/10.32722/mapnj.v6i3.6252
Harsono, M., Soemitra, A., & Arif, M. (2023). Strategi Peningkatan Pembiayaan Multi Guna (PMG) Pada PT. Bank Sumut Unit Usaha Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(3), 3602–3617. http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i3.11325
Ikhwan, A. (2021). Metode Penelitian Dasar (Mengenal Model Penelitian dan Sistematikanya). Tulungagung: STAI Muhammadiyah Tulungagung.
Jafar, M., Sanusi, N., & Ilyas, M. (2022). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Penerapan Akad Murabahah Pada Pembiayaan Oto Berkah. El-Iqthisadi Jurnal Hukum Ekonomi Syariah Fakultas Hukum Dan Syariah, 4(1), 37–46. https://doi.org/10.24252/el-iqthisady.vi.29692
Jasri, Said, S., & K, A. (2020). Analisi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Etnis Tionghoa Menggunakan Jasa Bank Syariah. MUQTASID Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1905/iqtishadia.v7i1.2915
Kadir, A., Solihin, S., Ali, A., & Fauzi, A. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Koperasi Simpan Pinjam Dan Pembiayaan Syariah Nuri Jatim Cabang Pagantenan Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah. Jurnal Ngejha, 1(2), 125–138. https://doi.org/10.32806/ngejha.v1i2.191
Kartika, D., & Jannah, N. (2022). Analisis Strategi Pemasaran PT. Bank Sumut Kantor Cabang Pembantu Syariah Karya dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Pembiayaan Multiguna. Perbankan Syariah, 2(1), 113–117. https://doi.org/10.57251/reg.v2i1.310
Khaer, M., & Anwar, S. (2022). Encouraging Sustainability and Innovation: Green Banking Practices Growing in Indonesia. Eksyar : Jurnal Ekonomi Syari’ah & Bisnis Islam (e-Journal), 9(2), 173–182. https://doi.org/10.54956/eksyar.v9i2.422
Latipurohmah, F., Sucipto, M., & Nurhayati, R. (2020). Analisis Pelaksanaan Akad Murabahah Pada Pembiayaan Mikro di Bank BRI Syariah Kcp Subang. EKSISBANK: Ekonomi Syariah Dan Bisnis Perbankan, 4(2), 188–200. https://doi.org/10.37726/ee.v4i2.89
Manurung, I. (2023). Strategi Optimalisasi Penggunaan Layanan Mobile Banking Pada PT. Bank Sumut Syariah KCP. Stabat. Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 4(1), 27–38. https://doi.org/10.56114/al-sharf.v4i1.556
Mubin, M. (2022). Implementasi Prinsip 7p, 3r Dan 5c Sebagai Upaya Meminimalkan Pembiayaan Bermasalah Pada Lembaga Keuangan Mikro Amanah Makmur Sejahtera Kota Kediri. Optimal: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(1), 66–75. https://doi.org/10.55606/optimal.v2i3.453
Rosna, R., Said, R., & Sumantri, S. (2022). Analisis Prosedur Pemberian Kredit Multiguna pada Bank Sultra Cabang Pasarwajo. Tangible Journal, 7(2), 188–199. https://doi.org/10.53654/tangible.v7i2.296
Sabrinasyah, A., & Sugianto, S. (2023). Strategi Pemasaran Tabungan Tahari Syariah Mabrur PT Bank Syariah Indonesia (KCP Medan Adam Malik). Widya Balina, 8(2), 691–699. https://doi.org/10.53958/wb.v8i2.329
Sari, S., & Jannah, N. (2022). Analisis Prosedur Pemberian Pembiayaan Multiguna Pada Pt. Bank Sumut Kantor Cabang Pembantu Syariah Karya. Regress: Journal of Economics & Management, 2(2), 186–190. https://doi.org/10.57251/reg.v2i2.309
Siregar, A. R. (2024). Interview with the Head of Operations of PT Bank Sumut Syariah KCP Lubuk Pakam.
Yulesva, & Zuhelti, N. (2024). Analisis Pelaksanaan Akad Murabahah dalam Pembiayaan BSI OTO pada Bank Syariah Indonesia KCP Muara Bungo. Istikhlaf: Jurnal Ekonomi, Perbankan Dan Manajemen Syariah, 5(2), 44–57. https://doi.org/10.51311/istikhlaf.v5i2.541