Marketing Strategy for Smart iB Savings Products
DOI:
https://doi.org/10.54956/eksyar.v11i2.599Keywords:
Marketing Strategy, Product Marketing, Smart iBAbstract
The purpose of this study is to determine the effective marketing strategy used by Bank Syariah Indonesia KCP Medan Marelan Raya in marketing the Smart iB Savings product and to determine how the marketing strategy can help increase the marketing success of the Smart iB Savings product. This study uses a qualitative method with a field research approach. The results of the study indicate that Bank Syariah Indonesia KCP Medan Marelan Raya has succeeded in implementing an effective marketing strategy in marketing the Smart IB Savings product. Through a comprehensive product, place, price, and promotion strategy, the bank has been able to attract potential customers and expand their market share.
References
Afrillia, W., Fauzi, A., Rambe, D., Anggraeni, T., Ambarwati, N. R., & Febrian, H. (2022). Pengaruh Strategi Pemasaran Dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Nasabah Pada Bank Syariah. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(3). https://www.researchgate.net/publication/368386192_Pengaruh_Strategi_Pemasaran_Dan_Kualitas_Layanan_Terhadap_Keputusan_Nasabah_Pada_Bank_Syariah
Agustin, R., Kurniawati, K., & Iswahyuni, I. (2022). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Minat Menabung Pada Tabungan Wadiah Di Bank Syariah Mandiri (BSM) Cabang Denpasar. Jurnal Nirta : Studi Inovasi, 2(1), 18–30. https://doi.org/10.61412/jnsi.v2i1.20
Antu, Y., Dukalang, M., & Mustafa, A. (2020). Strategi pemasaran produk tabungan bohusami pada pt. Bank sulutgo cabang gorontalo. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 6(1), 50–60. https://doi.org/10.37606/publik.v6i1.24
Arifai, L., Kumoro, A., Sismar, A., Sudirman, S., Anwar, V., Irwan, A., & Pahmi, P. (2024). Analisis Peningkatan Produk Tabungan Pt Bank Mega Di Sorong Papua Barat. Jurnal Akuntansi STIE Muhammadiyah Palopo, 10(1), 90. https://doi.org/10.35906/jurakun.v10i1.2029
Asra, M. R., Nasution, Y. S. J., & Nasution, M. L. I. (2024). Pengaruh Keunikan, Kualitas, dan Kesesuaian Harga pada Produk Tabungan terhadap Keunggulan Bersaing di Bank Sumut Kantor Cabang Syariah Medan Katamso. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(3), 1391–1410. https://doi.org/10.47467/elmal.v5i3.710
Asy’ary, M., Nasution, M., & Anggraini, T. (2024). Analisis Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Kepemilikan Rumah Dalam Meningkatkan Profitabilitas Pada Bank Sumut KCP Syariah Kota Baru Marelan. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 7(2), 2070–2080. https://doi.org/10.36778/jesya.v7i2.1773
Batubara, N. A. (2023). Strategi Pemasaran Produk Tabungan iB Siaga Bisnis PT. Bank KB Bukopin Syariah Kantor Cabang Medan dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah. BISMA : Business and Management Journal, 1(1), 72–79. https://doi.org/10.59966/bisma.v1i01.170
Defi, S., Harahap, N., Rahmat, M., & Tumanggor, M. (2022). Pengaruh Lokasi, Inovasi Produk Dan Harga Terhadap Keunggulan Bersaing Pada Umkm Sapu Lidi Dan Sapu Ijuk Di Kecamatan Tanjung Morawa. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 195–207. https://doi.org/10.36490/jmdb.v1i1.354
Dewi, R., Yuliatti, Y., Maknun, M., Aphar, R., Allaamah, D., & Ashar, D. (2023). Analisis Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Produk. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMA), 3(3). https://doi.org/10.47709/jebma.v3i3.2931
Hapsari, Y., Kusjuniati, K., & Iswahyuni, I. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Kualitas Nasabah Pada Produk Pembiayaan Mikro Faedah 25 Di PT Bank Bri Syariah Cabang Denpasar. Jurnal Nirta : Studi Inovasi, 2(1), 66–83. https://doi.org/10.61412/jnsi.v2i1.23
Hasanah, A. J., & Atika, A. (2023). Mekanisme Pelaksanaan iB Makbul Di Pt. Bank Sumut Syariah Kcp Hm Yamin Melalui Prinsip Wadiah Yad Dhamanah. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(3), 145–153. https://doi.org/10.54066/jmbe-itb.v1i3.334
Hernando, Y., Aravik, H., & Fadilla, F. (2022). Strategi Pemasaran Tabungan BTN Emas Ib Pada Masa Pandemi Covid-19 Pada Bank BTN Syariah KC Kapten A. Rivai Palembang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (JIMPA), 2(2), 447–462. https://doi.org/10.36908/jimpa.v2i2.87
Ikhwan, A. (2021). Metode Penelitian Dasar (Mengenal Model Penelitian dan Sistematikanya). Tulungagung: STAI Muhammadiyah Tulungagung.
Kartika, D., & Jannah, N. (2022). Analisis Strategi Pemasaran PT. Bank Sumut Kantor Cabang Pembantu Syariah Karya dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Pembiayaan Multiguna. Perbankan Syariah, 2(1), 113–117. https://doi.org/10.57251/reg.v2i1.310
Kinanti, S., Nasution, Y., & Irham, M. (2023). Analysis of Implementation of Margins with Flat Installments in Murabahah Financing on Products iB PMG Motor Vehicles in the Bank of Sumut Sharia KCP HM Yamin. PKM-P, 7(1), 57. https://doi.org/10.32832/jurma.v7i1.1773
Ningsih, D., K, K., & Nasution, J. (2023). Analisis restrukturisasi sebagai penyelesaian pembiayaan murabahah bermasalah (studi kasus pt. Bank sumut kantor cabang pembantu syariah binjai). Masyrif : Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 4(1), 84. https://doi.org/10.28944/masyrif.v4i1.1044
Nuraini, M., & Manunggal, S. (2023). Efektivitas Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Haji Di Bank Muamalat Kantor Cabang Pembantu Tulungagung. Among Makarti, 16(1). https://doi.org/10.52353/ama.v16i1.448
Rokan, M. (2022). Implementasi Akad Murabahah Bil Wakalah Dalam Produk Pembiayaan Kpr Btn Bersubsidi Ib Di Pt. Bank Tabungan Negara (Syariah) Kantor Cabang Syariah Medan. Journal of Social Research, 1(11), 128–137. https://doi.org/10.55324/josr.v1i11.258
Sabrinasyah, A., & Sugianto, S. (2023). Strategi Pemasaran Tabungan Tahari Syariah Mabrur PT Bank Syariah Indonesia (KCP Medan Adam Malik). Widya Balina, 8(2), 691–699. https://doi.org/10.53958/wb.v8i2.329
Utami, N., & Indra, A. (2022). Implementation of Wadiah Agreement on IB Makbul Hajj Savings at PT Bank Sumut Syariah Katamso. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Bisnis Digital, 1(2). https://doi.org/10.37676/jambd.v1i2.2584
Windari, N. (2024). Strategi Pengembangan Pemasaran Produk Tabungan Tandamata My First pada Bank BJB Cabang Tamansari. Bandung Conference Series: Economics Studies, 4(1), 198–207. https://doi.org/10.29313/bcses.v4i1.11082
Yunus, Y., Bahri, A., & Nurfitriani. (2023). Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Minat Nasabah BSI KCP Enrekang (Analisis Manajemen Pemasaran Syariah). BANCO: Jurnal Manajemen Dan Perbankan Syariah, 5(2), 110–119. https://doi.org/10.35905/banco.v5i2.6554