Strategy for Implementing the WAFA Method in Qur'an Learning at SDIT Nurul Fikri Tulungagung

Authors

  • Salwa Aura Amanda STAI Muhammadiyah Tulungagung
  • Faruuq Trifauzi STAI Muhammadiyah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.54956/edukasi.v13i01.696

Keywords:

Elementary School, Wafa Method, Quran Learning

Abstract

This discusses about the implementation of the Wafa method on learning the Qur'an at SDIT Nurul Fikri Tulungagung. The main purpose of this study is to evaluate the supporting factors for the successful implementation of the Wafa method and to see its effect on students’ ability to read and memorize the Qur'an. The research approach used is qualitative with data collection through interviews, observation, and documentation. The results showed that the successful implementation of this method is supported by teacher competence, interesting learning media, and a conducive and supportive school environment. Other factors that play an important role are parental commitment and adequate facilities. With proper implementation, the Wafa method can increase students' motivation and learning outcomes in reading and memorizing the Qur'an gradually and pleasantly. This study recommends the importance of collaboration of all parties to support an effective and sustainable Qur'an learning process in elementary schools.

References

“Alma’zumi, A. (2023). Model Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Pada Anak Disabilitas Di SLB Santi Rama Jakarta Selatan (Doctoral Dissertation, Institut PTIQ Jakarta).,”

Artika, Y. (2021). Implementasi Metode Wafa Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al Quran Siswa SDIT Wahdatul Ummah Kota Metro (Doctoral Dissertation, IAIN Metro).

“Asmani, J. M. M. (2015). Manajemen Efektif Marketing Sekolah: Strategi Menerapkan Jiwa Kompetisi Dan Sportivitas Untuk Melahirkan Sekolah Unggulan. Diva Press.,”

Aziz, M., & Sitorus, I. Y. (2025). Implementasi Pembelajaran PAI Menggunakan Metode Talaqqi Dan Musyafahah Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 9.

“Ekawati, R. N. (2022) Implementasi Tahsinul Qur’an Menggunakan Metode Wafa Di Griya Al Qur’an Al Furqon Ponorogo (Doctoral Dissertation, IAIN PONOROGO).,”

Firmanto, I. S., & Marfiyanto, T. (2025). Program Pembelajaran Al-Qur’an Menggunakan Metode Tilawati Di TPQ Al-Huda Pucang Sewu Surabaya. Jejak Pengabdian Masyarakat, 1(1), 19-27.

“Hanifa, N., Abidin, Z., & Mujib, A. (2025). Efektivitas Penggunaan Metode Wafa Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Di Sdit Wahdatul Ummah. Integrative Perspectives of Social and Science Journal, 2(2 April), 2179-2187.,”

“Harahap, S. B. (2020). Strategi Penerapan Metode Ummi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Scopindo Media Pustaka.,”

“Hasanah, M. N., & Bermi, W. (2022). Metode Pembelajaran PAI. Cv. Azka Pustaka.,”

“Husaini, M., Raudah, S., & Amaliya, M. (2023). IMPLEMENTASI PRORGAM PERLUASAN JANGKAUAN UMKM DI KABUPATEN BALANGAN. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(6), 2134-2139.,”

Husin, H., & Arsyad, M. (2022). Implementasi Metode Tahsin Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Di MI Darul Falah. Al-Muhith: Jurnal Ilmu Qur’an Dan Hadits, 1(1), 16-25.

“Juano, A., Ntelok, Z. R., & Jediut, M. (2019). Lesson Study Sebagai Inovasi Untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Randang Tana-Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 126-136.,”

Khakim, N. (2025). Optimalisasi Pembelajaran PPKN Dengan Metode Inquiry Learning Dalam Mengembangkan Nilai-Nilai Demokrasi. Jurnal Citizenship Virtues, 5(1), 1-12.

“Lestari, G. (2023). Efektivitas Metode Wafa Dalam Pemebelajaran Al Qur’an Pada Kelas Mustawa ‘Ula Di Pondok Pesantren Al Taqwa Ddi Jampue Kabupaten Pinrang (Doctoral Dissertation, Iain Parepare).,”

“Nafi’ah, G. (2017). Implementasi Metode Wafa Dalam Meningkatkan Kemampuan Belajar Al Qur’an Siswa Di SDIT Nurul Fikri Tulungagung.,”

“Nasrulloh, M. F., & Umardiyah, F. (2020). Efektivitas Strategi Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Pada Pembelajaran

Nurkhalizah, E., Akil, A., & Susanto, A. (2024). Implementasi Metode WAFA Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Tahsin Dan Tahfidz. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 8(2), 247-274.

“Nursanti, T. D., Haitamy, A. G., DN, D. A., Masdiantini, P. R., Waty, E., Boari, Y., & Judijanto, L. (2024). ENTREPRENEURSHIP: Strategi Dan Panduan Dalam Menghadapi Persaingan Bisnis Yang Efektif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.,”

Pangastuti, R. (2017). Pembelajaran Al-Quran Anak Usia Dini Melalui Metode. In Annual Conference on Islamic Early Childhood Education (ACIECE) (Vol. 2, Pp. 109-122).,”

“Purnama, M. H. (2014). Analisis Penerapan Manajemen Risiko Pada Perusahaan Eksportir Yang Menggunakan Metode Pembayaran Letter Of Credit (Studi Pada PT. Inti Luhur Fuja Abadi Pasuruan) (Doctoral Dissertation, Brawijaya University).,”

“Putri, A. I. (2017). UPAYA GURU TAHFIDZ DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN BELAJAR TAHFIDZUL QUR’AN PADA SISWA KELAS VII DI SMPIT NUR HIDAYAH SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2016/2017. Skripsi IAIN Surakarta.,”

Sari, I. M., & Wirman, A. (2019). Metode Wafa Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Di Sekolah Alam TKIT Ar-Royyan Pegambiran, Padang. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 69-78.,”

Sari, N. K., & Suradji, M. (2025). Implementasi Pembelajaran Tahsin Al-Qur’an Dalam Meningkatkan Hafalan Siswi MI Tarbiyatul Banat Simo Sungelebak Karanggeneng Lamongan. Jurnal Murid, 2(1), 26-35.

Sigit Hermawan, S. E., & Amirullah, S. E. (2021). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif & Kualitatif. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

“Sumarni, Y. (2022). Adab Berinteraksi Dengan Alquran Di Pondok Pesantren Sulaimaniyah Kabupaten Aceh Besar (Doctoral Dissertation, UIN Ar-Raniry Fakultas Ushuluddin Dan Filsafat).,”

Unaradjan, D. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Penerbit Unika Atma Jaya Jakarta.

Usman, U. (2023). Sikap Profesional Guru Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, 12(1), 78-92.

Yusliani, H. (2021). Edukasi Self Control Dalam Pengembangan Kecerdasan Spiritual Anak Pada Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Di Banda Aceh Dan Aceh Besar (Doctoral Dissertation, UIN AR RANIRY).

Downloads

Published

29-06-2025

How to Cite

Aura Amanda, S., & Trifauzi, F. (2025). Strategy for Implementing the WAFA Method in Qur’an Learning at SDIT Nurul Fikri Tulungagung. EDUKASI : Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 13(01), 32–47. https://doi.org/10.54956/edukasi.v13i01.696